رییس مركز بین المللی پاگواش: درخواست توقف غنی سازی از ایران مغایر ان پی تی است
نوشته شده توسط : boudika

'جایانتا داناپالا' رییس مركز بین المللی 'پاگواش' كه برای شركت در یك نشست بین المللی در زمینه خلع سلاح هسته ای به برلین سفر كرده، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رابطه با فعالیت های هسته ای تهران و فشار غرب برای متوقف كردن غنی سازی اورانیوم، گفت: قرار داد ان پی تی، كشورهای عضو از جمله ایران را از غنی سازی اورانیوم منع نمی كند.

پاگواش یك مجمع علمی متشكل از كارشناسان، دانشمندان و محققان بین المللی است كه در حیطه انجام تحقیقات و ارائه گزارش درمورد مسائل مهم بین المللی بویژه مسائل مربوط به تسلیحات اتمی و مناقشات نظامی و امنیتی فعالیت می كند.

این مركز بین المللی تحقیقاتی كه نقش مشاوره به سازمان ملل و نهادهای زیر مجموعه آن را نیز بعهده دارد، بخاطر فعالیت های ارزنده در زمینه صلح جهانی،جایزه صلح نوبل 1995 را به خود اختصاص داده است.

دبیرخانه این نهاد بین المللی غیردولتی كه فعالیت رسمی خود را در اواسط دهه 50 میلادی در شهر پاگواش كانادا آغاز كرد و از همان سال به این نام شهرت یافت، در شهر رم ایتالیا قراردارد و دارای دفتر منطقه ای در لندن، ژنو و واشنگتن است.

رییس پاگواش درباره از سرگیری مذاكرات هسته ای غرب و ایران، گفت: به اعتقاد ما، ادامه مذاكرات استانبول و بغداد كه قرار است در مسكو برگزار شود، نباید توام با فشار و تهدید باشد و ضروری است كه این گفت وگو های مهم و حساس با آرامش و درفرصت مناسب و لازم انجام گیرد.

جایانتا داناپلا رییس سریلانكایی پاگواش، از تهاجم تخریبی با استفاده از ویروس رایانه ای، اثرگذری با سوء قصد به جان دانشمندان هسته ای یا اقدام به مداخله نظامی به عنوان ابزارهای خشونت نام برد و با هشدار به غرب به خاطر توسل به این ابزارهای خشونت آمیز،گفت: همه این موارد اقداماتی مضر می باشد كه فقط وضعیت كنونی را بدتر خواهد كرد.

رییس مركز بین المللی پاگواش تاكید كرد: تنها راه رسیده به هدف و موفقیت، درس گرفتن از اشتباهات گذشته و تكیه بر گفت وگو و مذاكره است و باید در پی راهی مورد پذیرش هر دو طرف باشیم.

داناپلا با بیان اینكه ایده های متفاوتی در این زمینه وجود دارد، گفت: پاگواش اصراری به اینكه از یك نظر مشخص حمایت كند ندارد، اما سنت ما از زمان آغاز فعالیت، تاكید بر حل مشكلات بین المللی از طریق مسالمت آمیز و گفت و گو است.

رییس پاگواش با بیان اینكه تهدید و فشار نتیجه ای نخواهد داشت، خاطرنشان كرد: وقت آن رسیده كه درمورد برنامه هسته ای ایران تنها و تنها از راه مسالمت آمیز و ادامه گفت وگوهای جدی، به نتیجه برسیم.

وی درباره دیدگاه پاگواش در زمینه برنامه های اتمی رژیم صهیونیستی به عنوان تهدیدی جدی برای صلح جهانی، گفت: هر نوع سلاح هسته ای در هر نقطه از جهان، خطری برای امنیت همگان است و ما بطور كلی مخالف آن هستیم كه كسی سلاح هسته ای داشته باشد.

داناپلا افزود: به هیچ عنوان نمی توان دارندگان سلاح هسته ای را به دو دسته خوب و بد تفكیك كرد و برخورد متناقض درمورد دارندگان این سلاح مخرب، پذیرفتنی نیست،همه این سلاح ها باید برچیده شوند و این شامل اسراییل هم می شود.

وی در همین زمینه به كوشش های پاگواش در پیشبرد هدف دستیابی به منطقه عاری از سلاح كشتار جمعی در خاورمیانه اشاره كرد و گفت: در كنفرانس 2010 بازنگری ان پی تی در نیویورك این موضوع پیگیری شد و امیدواریم در نشست های بعدی در این رابطه نیز شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.

اروپام** 2051** 1701**1516





:: برچسب‌ها: فرانسه , هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: